Ikony społecznościowe

Jaką szkołę wybrać?

Jaką szkołę wybrać? 

To pytanie, które na pewno zadaje sobie teraz wielu uczniów ósmej klasy szkoły podstawowej,

których za kilka miesięcy czeka trudna decyzja wyboru nowej szkoły.

 

Po ukończeniu szkoły podstawowej, masz do wyboru:

  • 4-letnim liceum ogólnokształcące
  • 5-letnie technikum
  • 3-letnią szkołę branżową I stopnia

Szkoły branżowe zastąpiły wcześniejsze szkoły zawodowe. Różnią się tym, że po ukończeniu szkoły branżowej I stopnia, możesz kontynuować naukę w szkole branżowej II stopnia i tam zdać maturę, doskonaląc się jednocześnie w tym samym zawodzie.

Również liceum i technikum kończą się egzaminem maturalnym i otrzymaniem świadectwa dojrzałości. Jeśli je otrzymasz, możesz kontynuować naukę na studiach. Bez matury będziesz mógł kontynuować naukę jedynie w szkole policealnej.

Przypominamy: po ukończeniu liceum zdobędziesz wykształcenie średnie ogólne. Dzięki technikum możesz zdobyć tytuł technika (po zdaniu odpowiednich egzaminów), a szkoła branżowa I stopnia umożliwi zdobycie wykształcenia zasadniczego zawodowego i otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

Jak dobrze wybrać szkołę średnią?

Liceum, technikum, czy szkoła branżowa? Co będzie najlepsze? Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

Plany na przyszłość

Zastanów się, czy masz już sprecyzowane plany na przyszłość. Jeśli chcesz wykonywać konkretny zawód, dowiedz się, czy można się go nauczyć w technikum lub szkole branżowej. Jeśli tak, to właśnie taką szkołę wybierz. Jeśli przyszła praca wymaga skończenia specjalistycznych studiów (np. weterynarz, prawnik) – wybierz liceum ogólnokształcące i tam skup się na nauce przedmiotów, które będą najpotrzebniejsze w danym zawodzie.

Zainteresowania

Duże znaczenie przy wyborze szkoły mają zainteresowania. Szukaj szkoły, która może ci pomóc w ich rozwijaniu. Jeśli interesujesz się np. programowaniem, poszukaj odpowiedniego technikum. Pasje związane z mechaniką samochodową czy gotowaniem  świetnie można rozwijać w szkole branżowej.

Potrzeba czasu

Możliwe, że jeszcze nie wiesz, co chcesz robić w życiu. Wtedy najbezpieczniej jest wybrać liceum ogólnokształcące, gdzie możesz zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności oraz zastanowić się nad wyborem zawodu, a potem pójść na studia lub wybrać jakiś kurs zawodowy czy szkołę policealną.

Temperament i charakter

Przy wyborze szkoły, weź pod uwagę swój temperament i charakter. Jeśli wolisz być w ruchu i lubisz zmiany, zastanów się nad szkołą branżową lub technikum, gdzie będą różnorodne przedmioty i zajęcia praktyczne. Jeśli tak naprawdę nie lubisz się uczyć, nie wybieraj liceum. Lepiej nauczyć się jakiegoś konkretnego zawodu niż wkuwać ogólne przedmioty i żałować pójścia do liceum.

Samodzielna decyzja

Nie sugeruj się wyborem przyjaciół – to, że koleżanka wybrała jakąś szkołę, nie znaczy, że musisz zrobić to samo! To ma być tylko i wyłącznie twój wybór, a nie np. twoich rodziców. To nie oni ani nie koleżanka będą się za ciebie uczyć w tej szkole.

Stan zdrowia

Pamiętaj, że na wybór szkoły ma wpływ także stan zdrowia. Do wielu szkół branżowych czy technicznych wymagany jest dobry stan zdrowia, np. specjalizacja wojskowa wymaga znakomitej sprawności fizycznej.

Aspiracje

Marzysz o świetnej pracy i dobrych zarobkach? Nastaw się na solidną naukę, ale niekoniecznie na studiach! Studia nie są dla wszystkich, w dzisiejszych czasach dyplom szkoły wyższej nie gwarantuje dobrych zarobków. To zaangażowanie i ciężka praca pomogą osiągnąć sukces, nawet jeśli skończysz tylko szkołę średnią. Zdobywanie doświadczenia i odpowiednie kursy oraz solidne przykładanie się do samodoskonalenia to dobry sposób na sukces zawodowy.

 

 

Jak dobrze przygotować się do egzaminu?

Jak dobrze przygotować się do egzaminu?

 Uczenie się jest procesem możliwym do wyćwiczenia – przypomina trening sportowy. Trzeba poznać zasady działania naszej pamięci i mechanizmy koncentracji, aby efektywnie wykorzystać je przed egzaminami. Wówczas przygotowania do egzaminu nie będą tylko przykrym obowiązkiem.

1.Odpowiednia motywacja.

Niestety, nikt nie może Cię zmusić do nauki. Być może, gdy do egzaminu gimnazjalnego zostało jeszcze dużo czasu, nie czujesz potrzeby robienia powtórek. W takiej sytuacji prawdopodobnie wystarczy, że będziesz systematycznie przygotowywał się do lekcji i odrabiał prace domowe. Na 6 miesięcy przed egzaminem sprawdź jednak swoje umiejętności, np. rozwiązując przykładowe testy. To pomoże Ci ocenić stan wiedzy i zaplanować powtórki. Świadomość tego, ile materiału powinieneś opanować zazwyczaj działa motywująco. Zastanów się, jaki chcesz osiągnąć wynik na egzaminie i co dzięki temu zyskasz. Weź pod uwagę, że wybór szkoły może wpłynąć na resztę Twojego życia i karierę zawodową.

2.Zaplanuj naukę odpowiednio wcześnie.

Zacznij od przejrzenia notatek, podręcznika lub repetytorium, z którego chcesz się uczyć. Sprawdź, ile jest materiału, podziel go na części (jeśli uczysz się z książki, możesz przyjąć podział zgodny z tematami w spisie treści). Oceń, ile czasu potrzebujesz na przeczytanie i przyswojenie jednego zagadnienia i na tej podstawie wyznacz konkretny czas przeznaczony na naukę do egzaminu w poszczególne dni. Ten nawyk zaowocuje w przyszłości- będziesz mistrzem w zarządzaniu czasem. Dzięki planowaniu unikniesz paniki przed egzaminem i upewnisz się, że niczego nie pominąłeś. Podczas planowania uwzględnij rodzaj egzaminu, do którego się przygotowujesz. Jeżeli uczysz się do egzaminu pisemnego, rób notatki, pisz rozprawki, opowiadania. Ćwicz precyzyjne wypowiadanie myśli (zwięźle i na temat). To będzie przydatne na każdym teście.

3.Ucz się systematycznie.

Łatwiej zapamiętać małe dawki materiału. Kilkugodzinne zmuszanie się do uczenia osłabi Twoją wolę i koncentrację. Co godzinę rób 10- 15 minutowe przerwy- odpoczynek wzmacnia efektywność pracy.

Zmieniaj co jakiś czas formę przyswajania wiedzy- teorię przeplataj zadaniami a przedmioty ścisłe przedmiotami humanistycznymi.                                                                                                                   Skup się na zapamiętywaniu. Po przeczytaniu zrób przerwę na zapoznanie się z zadaniami. Odpowiadanie na pytania lub rozwiązywanie zadań zmuszają mózg do przetwarzania zdobytych informacji. Dzięki temu łatwo zauważysz, czy masz braki, czy już rozumiesz materiał.

4.Koncentracja to podstawa.

Bez skupienia uwagi na zagadnieniu, które chcesz poznać, nie masz szans na przygotowanie się do egzaminu. W większości przypadków podzielność uwagi to mit, więc postaraj się wyciszyć, nie zaglądaj na Facebooka i odłóż telefon. Usuń „rozpraszacze” z zasięgu wzroku! Pamiętaj – na egzaminie masz tylko jedną szansę na wykazanie się wiedzą! Zatem wykorzystaj czas na zdobycie wiadomości. Wszystko inne może poczekać. Pracuj intensywnie przez cały czas, w którym siedzisz nad książką czy zeszytem. Czytaj materiał w swoim tempie, nie skupiaj się na pojedynczych zdaniach – staraj się zrozumieć cały akapit i przejdź do następnego.

5.Odpowiednie miejsce i warunki do nauki.

Zapewnij sobie ciszę i porządek w miejscu nauki. Zadbaj o wygodną pozycję. Nie ucz się na leżąco- to pozycja, która skłania do wypoczynku- szybko poczujesz znużenie i senność. Zapewnij właściwe oświetlenie i temperaturę pomieszczenia- zbyt wysoka- powoduje dekoncentrację i senność. Pamiętaj, by nie uczyć się bezpośrednio po obfitym posiłku. Do nauki przystępuj wypoczęty i wyspany (regenerujący sen to minimum 7 godzin na dobę).

6.Nauka wielozmysłowa.

Korzystaj z różnych technik uczenia się i zapamiętywania:

„wzrokowiec”- podkreślaj na kolorowo to, co najważniejsze, rysuj, rób dopiski na marginesie, przyklejaj małe karteczki do tekstu, na ścianie...

„słuchowiec”- głośno powtarzaj materiał, twórz rymowanki, nagrywaj sobie tekst mówiony „własnymi słowami” a potem odsłuchuj, opowiadaj to, czego się nauczyłeś rodzicom, rodzeństwu...

„kinestetyk”- korzystaj z fiszek, globusu, dużych arkuszy papieru,ucz się podczas spaceru, biegania...

7.Próbne egzaminy i testy.

Rozwiązuj przykładowe testy egzaminacyjne dostępne np. na stronach internetowych. Nastaw zegar na 90 lub 120 minut czyli tyle, ile będziesz mieć na prawdziwym egzaminie. To pozwoli Ci zorientować się, czy mieścisz się w czasie. Przekonasz się, jak zagospodarować czas na egzaminie oraz na które zadania potrzebujesz go więcej. Przy okazji oswoisz się ze strukturą testu i schematami rządzącymi kluczem ocen.                                                                                                         8.Nie daj się stresowi.                                                                                                                          Zbyt duży stres paraliżuje i utrudnia działanie. Takie reakcje wywołuje zazwyczaj nauka na ostatnią chwilę. Jeśli wcześniej zaplanujesz swoją naukę, stres będzie mniejszy.

Przeglądając materiał zwracaj uwagę na to, co już umiesz. Nie skupiaj się wyłącznie na tym, ile materiału jeszcze zostało. Pozytywne myślenie pozwoli opanować stres. Wykorzystuj techniki relaksacyjne (np. głębokie oddechy).

9.Wypoczynek.

W przerwach od nauki korzystaj ze świeżego powietrza, wypoczynku. Im większy wysiłek umysłowy, tym większa potrzeba odpoczynku i relaksu- zarówno fizycznego jak i psychicznego. Nie przeznaczaj na naukę ostatniego dnia przed egzaminem, organizm potrzebuje wtedy czasu na regenerację i wypoczynek.

10.Niezbędne powtarzanie.

Samo poznanie i zrozumienie materiału to za mało, aby zapamiętać. Nasz mózg zapamiętuje przez powtarzanie. Usiądź wygodnie, jeszcze raz przeczytaj temat i rozwiąż zadania. Szybko zauważysz, że za każdym razem będzie coraz łatwiej wykonywać ćwiczenia i odpowiadać na pytania do tekstu.


W jaki sposób rodzic może pomóc dziecku przed egzaminem gimnazjalnym?

 

1.Poznaj silne i słabe strony przygotowania merytorycznego Twojego dziecka.
a)Zaopatrz się w przykładowy test gimnazjalny.

b)Zawrzyj kontrakt z dzieckiem. Przekonaj, że chcesz pomóc, wspólnie zastanówcie się, nad czym jeszcze można popracować. W zamian za wywiązanie się dziecka z kontraktu zapewnij coś, co sprawi mu przyjemność. Wypisz na kartce listę korzyści, które osiągnie, jeśli poświęci więcej czasu na powtarzanie materiału.

  1. c) Zapewnij dziecku ciszę i spokój (wyłącz, radio, telewizor, młodsze rodzeństwo zabierz na podwórko) w odpowiednio uporządkowanym miejscu (na biurku powinien być tylko test, brudnopis i ołówek) i zostaw na 120 minut (lub 180 w przypadku dzieci z opinią z poradni). Jeżeli okaże się, że w wyznaczonym czasie niektóre zadania nie zostały rozwiązane, zaznacz je i daj dodatkowo dowolną ilość czasu (ale czas mierz).
    UWAGA: w ciągu jednego dnia dziecko powinno rozwiązywać tylko jeden test, najlepszy termin to sobota - niedziela. Nie należy rozwiązywać testu bezpośrednio po szkole, lub późnym wieczorem, kiedy odrobi lekcje. Waszym zadaniem jest sprawdzić potencjalne możliwości dziecka w warunkach jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistego egzaminu.
    d) Wspólnie sprawdźcie wyniki. Dokonajcie analizy testów- określić słabe i mocne strony w każdej części.

2.Zastanówcie się, z czego wynikały błędy.

a)Często przy powtórnym rozwiązywaniu dziecko potrafi błyskawicznie podać prawidłową odpowiedź, dziwiąc się, jak mogło wcześniej popełnić błąd. Być może czas rozwiązywania testu był zbyt krótki, co może wynikać z :

-braku motywacji do jego wykonania. Wtedy test trzeba powtórzyć.

-tzw. impulsywności poznawczej (nadmiernego pośpiechu)- może dziecko identyfikuje sukces  z szybkością a nie z poprawnością odpowiedzi (częściej występuje to u chłopców niż u dziewcząt) lub nie opanowało odpowiednich strategii kontroli- wtedy częściej pojawiają się błędy w zadaniach zamkniętych.

b)Jeśli dziecko lepiej sobie radzi z testem humanistycznym niż z częścią matematyczno- przyrodniczą i znajduje to też potwierdzenie w ocenach szkolnych, wynika to najprawdopodobniej z zainteresowań dziecka i należy to wziąć pod uwagę przy wyborze szkoły ponadgimnazjalnej czy profilu klasy.

c)Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z zadaniami z chemii czy fizyki a gorzej z matematyką, należy wówczas skoncentrować się na ćwiczeniu tych ostatnich.

d)Jeżeli dziecko ma problem z tworzeniem własnego tekstu- należy sięgnąć po standardy pisania prac literackich (w podręczniku lub w gotowych opracowaniach). Nie chodzi o uczenie się na pamięć gotowych wypracowań ale o opanowanie schematu- co powinno znaleźć się we wstępie, rozwinięciu i w zakończeniu. Opanowanie takiego planu porządkuje myśli i działanie staje się bardziej skuteczne.

3.Pomóż dziecku opanować efektywne techniki pracy z tekstem.

a)Dziecko lepiej się skoncentruje, jeśli wydzieli z tekstu to zadanie, nad którym pracuje w danej chwili. Najlepiej zrobić to linijką (oddzielić polecenie, zakrywając odpowiedzi) następnie czytać uważnie i powoli ze zrozumieniem każde zdanie. Po przeczytaniu polecenia zastanowić się nad odpowiedzią a następnie przesunąć linijkę na pierwszą odpowiedź, zdecydować czy jest poprawna czy nie, przeczytać kolejne odpowiedzi i potwierdzić lub wykluczać ich poprawność.

 UWAGA: jeżeli dziecko popełnia błędy z pośpiechu (czyli z impulsywności poznawczej) jest to główna strategia ich unikania.

4.Naucz dziecko radzić sobie ze stresem.

a)Każdego dnia wyznacz czas (około 30- 60 minut) na relaks i rekreację (pływanie, spacer, jazda na rowerze) pomogą zmniejszyć napięcie.

b)Niech dziecko pije dużo wody niegazowanej. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania sieci nerwowych. Skuteczniejsze będzie wówczas przetwarzanie informacji i koncentracja.

c)Pomocne będą ćwiczenia oddechowe, które można wykonać nawet na sali egzaminacyjnej (wdech przez nos, wydech przez usta- przynajmniej 10 głębokich oddechów).

d)Zapanuj też nad własnym rodzicielskim stresem- bywa on zaraźliwy. Postaraj się nie przenosić na  dziecko własnego niepokoju o wynik egzaminu gimnazjalnego bądź w konsekwencji dot. wyboru „dobrej” szkoły średniej. Odczuje tę rodzicielską presję i na pewno będzie mu trudniej się skupić.

5.Pomóż dziecku w organizacji pracy.

a)Wyznacz konkretne terminy.

Bez podania dokładnej daty ich ukończenia wszystkie projekty i plany pozostaną raczej w sferze marzeń, wiecznie odkładane na później. Osiągnięcie celów w wyznaczonym terminie może okazać się niezwykle mobilizujące.

b)Na kalendarzu miesięcznym (z tygodniowym rozkładem) wyznaczaj konkretne zadania na każdy dzień. Za każdym razem gdy dziecko wykona zadanie, wpisz mu duży plus. Możesz ustalić wielkość „nagrody” w zależności od ilości plusów.

c)Dopilnuj, aby dziecko nie uczyło się w noc przed egzaminem. Wtedy powinno się dobrze wyspać.

6.Pozytywnie motywuj.

Unikaj porównania z innymi uczniami, nie mów: „Musisz być najlepszy, bo inaczej nie dostaniesz się do dobrego liceum”. Lepiej powiedzieć „Zrób wszystko, co w Twojej mocy”.Utwierdzajmy naszych gimnazjalistów, że dadzą sobie radę i świetnie sobie radzą! Bądź gotowy na wsparcie. Słowa„Jesteś mądry”, „Jestem z Ciebie dumny”, „Dobrze Ci idzie”, „Poradzisz sobie”, „Jesteśmy myślami z Tobą”… na pewno dodadzą im wiary w siebie.

7.Przemyśl swoje oczekiwania względem dziecka.

Może wymagasz zbyt wiele lub chcesz poprzez dziecko realizować swoje własne marzenia?

Nie bierz pełnej odpowiedzialności za naukę dziecka. Stwórz mu dobre warunki do nauki ale naucz liczyć na własne siły.

8.Wykaż zainteresowanie po egzaminie bez tonu pretensji.

Najlepiej kup gazetę z testem gimnazjalnym i przeczytaj go w odosobnieniu. Może spróbuj  go rozwiązać. Wtedy okaże się, że ten trzydniowy egzamin z sześcioma testami to wysiłek na miarę maratonu.

Przed powrotem dziecka zastanów się, co chciałbyś usłyszeć od Twojego szefa w pracy, gdy wykonałeś zadanie, które wymagało od Ciebie dużego wkładu pracy.

Powodzenia!

Jak odkryć swój talent?

W poszukiwaniu mistrza, czyli czy wiesz, jak odnaleźć talent?

 

               W ciągu swojego życia wykonywać musisz wiele zadań. Jedne z nich są łatwe i przyjemne, inne sprawiają problem. Czasami czujesz, że coś, co robisz, sprawia ci wielką przyjemność, wtedy szybko się tego uczysz. Gdy po wykonaniu zadania odczuwasz zadowolenie i masz ochotę dalej rozwijać ten obszar, być może odkryłeś swój talent. Człowiek rozwijający swój talent, robi to, co lubi, robi więc to chętniej i coraz lepiej. Widzi postępy i tym samym wzrasta poczucie jego własnej wartości. Ono z kolei daje mu siłę, by jeszcze bardziej przykładać się do pracy. Są to narodziny prawdziwego mistrza.

               Każdy z nas ma jakieś zdolności. Jedna osoba potrafi pięknie śpiewać, druga świetnie tańczy, inna ma niesamowitą pamięć, kolejna wspaniale rozumie innych ludzi, ktoś ma nadzwyczajną wyobraźnię czy jest doskonałym organizatorem. Bywa jednak tak, że mijają lata, a nam się wydaje, że nie mamy żadnych wyjątkowych umiejętności. I co wtedy? Odkrycie swoich talentów jest przecież niezmiernie ważne również z tego powodu, że pomaga dokonać wyboru dalszej drogi kształcenia oraz przyszłej pracy. Co zatem zrobić?

               Po pierwsze, aby odkryć swój talent najpierw należy dać mu szansę na ujawnienie się. Czasem decyduje o tym przypadek. Talent ujawnić się może tylko wtedy, kiedy będziesz szukać, próbować różnych zajęć. I co z tego, że nie wychodzi Ci gra na pianinie, skoro wiesz, że świetnie tańczysz. Nie będziesz znanym pianistą, ale jesteś gwiazdą parkietu. A  może nigdy nie dowiedziałbyś się, że masz wyjątkowy zmysł kulinarny, gdybyś nie usmażył pierwszej jajecznicy? Powiedz szczerze sam sobie, czy rzeczywiście gra na pianinie Cię kręci? Czy może tak naprawdę prawdziwą satysfakcję masz wtedy, gdy widzisz zachwycone twarze przyjaciół, dla których przygotowałeś sałatkę? Staraj się próbować rzeczy nowych- nowe doświadczenia zawsze są cenne, mogą pozwolic odkryć w sobie niecodzienne predyspozycje.

               Po drugie, talentowi należy pomóc się rozwijać. Nawet najlepsi w swoich dziedzinach niczego by nie osiągnęli, gdyby nie ciągła praca, rozwijanie zdolności, cierpliwość i podnoszenie się po porażkach. Każdy talent jest bowiem jedynie ziarenkiem, które trzeba nie tylko zasiać, ale i hodować. To potencjał, o który trzeba stale dbać. Nie zniechęcać się, podejmować kolejne próby, dać sobie czas, aby talent rozwijał się powoli, ale nieustannie.

               Po trzecie odkrywanie talentów nie jest łatwe. Często wynika to z faktu, że ktoś, komu np. malowanie czy gotowanie przychodzi z łatwością uważa, iż jest to oczywiste i nie wyróżnia go spośród tłumu- wręcz przeciwnie- że jest to czymś naturalnym. Nie zdają sobie sprawy z tego, że działają tak dobrze, gdyż jest to ich predyspozycja.

               Po czwarte, mówiąc o talencie, każdy ma na myśli bardzo konkretne czynności, takie jak: malowanie, rysowanie, granie na  instrumencie, śpiew, taniec, zdolności do uczenia się języków obcych, uzdolnienia sportowe, matematyczne, umiejętności aktorskie czy pisanie wierszy. Jednak talent nie musi być tak konkretny. Może on jednak pomóc Ci w innym, bardziej konkretnym zajęciu. Szukaj zatem zajęć, gdzie będziesz mógł go ujawnić. Talentami mogą być umiejętności, czasem trudniejsze do nazwania, jak chociażby: zdolności przywódcze, umiejętności organizatorskie, umiejętność analitycznego myślenia, opowiadanie dowcipów, skłonność do niestandardowego rozwiązywania problemów, talent dekoratorski, uzdolnienia kulinarne, zdolność do pielęgnacji kwiatów..

               Po piąte, nazwij swój talent i przyjmij  go takim, jaki jest. Przyznaj, że to, co robisz wyjątkowo chętnie, z ogromną przyjemnością i lepiej niż inni, to Twój talent. Nie musi być on koniecznie taki, jakiego oczekują od Ciebie inni. Niektóre programy telewizyjne pokazują, jak różnorodne talenty ludzie posiadają. Jak różnymi dziedzinami życia są zafascynowani. Nie znaczy to, że masz narzekać, że Ty tak nie potrafisz. Uznaj, że to, co dostałeś w postaci Twojego talentu jest być może powodem do zazdrości innych osób, nie posiadających takich właśnie umiejętności. Kto chodziłby na koncerty gwiazd estrady, gdyby każdy pięknie śpiewał? Kto kupowałby dzieła sztuki, gdyby każdy potrafił namalować arcydzieło? Jak nudne byłoby życie kibica sportowego, gdyby wszyscy równie szybko biegali...

               Każdy jest inny i każdy jest w czymś dobry. Szukaj, eksperymentuj, poznawaj, próbuj. Rób różne rzeczy, aż odkryjesz coś, co pokochasz. Nie roztrząsaj swoich niepowodzeń i słabości, ponieważ staniesz się jeszcze słabszy. To, że ciągle szukasz swojego talentu i nie możesz go odnaleźć, nie oznacza, że go nie posiadasz. Być może to kwestia Twojej zbyt ostrej samokrytyki, być może niepotrzebnie szukasz konkretów lub ulegasz presji innych osób, które oczekują od Ciebie czegoś innego.

               Zastanów się, co najbardziej lubisz robić? O czym lubisz rozmawiać? Czego najbardziej lubisz się uczyć? Który przedmiot jest dla ciebie najłatwiejszy do nauki? Jaką pracę byś wybrał, gdybyś nie musiał kierować się względami finansowymi? Co lubisz robić jak masz czas wolny? Jakie masz hobby i zainteresowania? Co cię ekscytuje? Wykonywanie jakich czynności daje Ci satysfakcję i nie szkoda Tobie na nie czasu?

               Czasami warto wybrać się do psychologa, pedagoga, aby porozmawiać na temat problemów w odnalezieniu swoich mocnych stron. Możesz skorzystać z pomocy doradcy zawodowego. Bo każdy człowiek ma jakieś predyspozycje, tylko trzeba je odkryć, a to odkrywanie może być wielkim wysiłkiem. Nie każdy chce się podjąć tak ciężkiej pracy. Z drugiej strony, samo poszukiwanie może być źródłem wspaniałych przeżyć.

Pamiętaj, że na zmiany i poszukiwanie nigdy nie jest za późno!

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych na rok 2019/2020

1. Oferta rekrutacyjna http://www.ko.rzeszow.pl/bazy/informator/sp/

2. Ulotka "Rekrutacja 2019/2020

Źródło informacji www.ko.rzeszow.pl 

Pliki do pobrania

Jak dobrze wybrać szkołę ponadgimnazjalną i zawód?

  • Na co zwrócić uwagę przed zaplanowaniem kariery?
  • Czy kontynuować naukę w liceum czy w technikum?
  • Co zmieniło się w kształceniu zawodowym?
  • Jak przygotować się do egzaminu gimnazjalnego?

Wyczerpujące odpowiedzi na powyższe pytania i inne ważne informacje znajdziecie w artykułach:

koweziu.edu.pl

www.koweziu.edu.pl/download.php?plik=abc_w2.pdf

Pliki do pobrania


Zapisano