09.12.2021
- rok szkolny 2021/2022
Zajęcia mogą być prowadzone w oparciu o przekazane przez Organizatora materiały edukacyjne (scenariusze i prezentacje multimedialne) przeznaczone dla klas 1-3 i 4-8 w ośmiu 2-godzinnych blokach lekcyjnych zajęć,
Od października 2021 roku Szkolne Koło Naukowe prowadzone przez Panie R. Iwasieczko i A. Miazga realizuje zadania w ramach VI edycji programu „Być jak Ignacy. Tajemnicze zniknięcie Ignacego.” Zakończone został dwa z ośmiu bloków lekcyjnych zajęć, dedykowanych kolejno tematom: 1) podróży badawczych i nawigacji - uczniowie poznali wielkich podróżników, ich dokonania oraz terminy związane z żeglugą. Nauczyli się rozróżniać Arktykę i Antarktykę. Zwiedzili wirtualnie Polską Stację Badawczą im. H. Arctowskiego. Henryk Arctowski był wybitnym geografem, geofizykiem, geologiem, meteorologiem, glacjologiem i podróżnikiem związanym z badaniami krajów polarnych. Uczniowie dowiedzieli się jak wygląda życie codzienne polarnika, jakie badania i obserwacje wykonuje się w stacjach badawczych. Stosując prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne, burzę mózgów, pracę z tekstem, eksperymenty i pogadanki uczniowie zapoznali się ze starymi i nowymi metodami nawigacji, i co ważne – dowiedzieli się w jaki sposób orientować się w terenie gdy nie dysponujemy kompasem czy GPS - em.
2) początków lotnictwa – uczniowie zapoznali się z historią lotnictwa i pojęciem aerodynamiki, poznali sylwetkę polskiego naukowca – Adama Ostaszewskiego. Poznali budowę silnika odrzutowego oraz zasadę działania rakiet. Dowiedzieli się także mnóstwa ciekawostek na temat życia astronauty, który w przestrzeni kosmicznej spędza całe miesiące. Bardzo emocjonującym punktem tego etapu była budowa rakiet oraz konkurencja, która z nich poleci najdalej - budziły się instynkty badawcze – uczniowie zastanawiali się i sprawdzali w praktyce, jakie czynniki wpływają na długość lotu rakiety.
Przed nami 3 etap – zapoznanie z budową i funkcją mózgu.
Poniżej załączamy zdjęcia dokumentujące naszą pracę.